Nog even voortborduren op mijn blog van vorige week waarin ik schreef over het Talentenpaspoort van Rob Neutelings. Is dit enkel een mooi initiatief of zou dit ook echt werkelijkheid kunnen worden en zou daar dan ook het talent ‘dromen en fantaseren’ of meer duidend; ‘verbeeldingskracht’ in opgenomen worden?
“Verbeeldingskracht is belangrijker dan kennis. Kennis is beperkt tot alles wat we nu weten en begrijpen, terwijl verbeelding de hele wereld omarmt en alles wat er ooit zal zijn om te begrijpen en te weten. Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.”
aldus Albert Einstein.
Aanwenden van verbeeldingskracht en noodzaak
Terugkijkend op het begin van de Corona-crisis hebben we kunnen zien dat het leerkrachten in het basis- en het voortgezet onderwijs gelukt is om in hele korte tijd onderwijs op afstand te geven. Wat was er gebeurd als we voor de Corona-crisis de vraag neer hadden gelegd om na te denken over onderwijs op afstand? Hadden deze leerkrachten dan tijd kunnen maken om hun verbeeldingskracht aan te wenden? Of was het nu de noodzaak die ervoor gezorgd heeft om onderwijs op afstand mogelijk te maken?
Wat is de basis van verbeeldingskracht
Dromen en fantaseren zijn het basisingrediënt voor verbeeldingskracht. Je bedenkt iets nieuws voor bijvoorbeeld een bestaand probleem en je ziet het voor je. Door het te verbeelden kan je er mee aan de slag. Je gaat onderzoeken of het haalbaar is en koppelt er vervolgens acties aan om het te realiseren. Dromen en fantaseren behoren tot mijn talenten. Het stond wel op mijn rapport, maar ik kreeg er helaas geen cijfer voor 😉
Nu lees ik graag artikelen op onder andere Brainwash en zo stuitte ik vandaag op het artikel van Avinash Changa. Onder de titel ‘Blijven dromen, het is onze enige redding!’, wat mij natuurlijk gelijk al aansprak vanwege het woord ‘dromen’, vertelt hij over de mogelijkheden van immersieve technologiën. Dit zijn technologieën zoals de VR-bril waarin je letterlijk in een andere wereld staat of augmented reality zoals de app IKEA Place waarmee je hun meubelen visueel in je eigen woonkamer kunt plaatsen. Ook kunstmatige intelligentie is een voorbeeld van immersieve technologie. Dit wordt toegepast onder andere in de zorg met robot ZORA die ingezet kan worden om bewegingsoefeningen bij ouderen te stimuleren. Allemaal technologieën die het mogelijk maken een nieuwe taal te vormen waarmee je emoties overbrengt, door andermans ogen kunt kijken, en andere culturen kunt leren begrijpen.
Dromen als redding
Dromen en fantaseren was voor Avinash zijn redding om te ontsnappen aan de werkelijkheid, een gewelddadig gezin en gebrek aan warmte en liefde. Dromen zijn ook nodig om ideeën vorm te geven. Daar heeft hij over nagedacht en dus roept hij op om te:
“Blijven dromen, het is onze enige redding.”
Deze onderschrijf ik omdat dromen en fantaseren, oftewel verbeeldingskracht, cruciaal is voor onze ontwikkeling als mens en er vaak de mooiste ideeën uit voortkomen.
Verbeeldingskracht stimuleren in het onderwijs
In een van mijn laatste workshops waarin ik met jonge kinderen aan de slag ging om een mini-boomhut te maken, had een groepje een grote ronde ring in de boomhut gehangen. Ik vroeg naar de betekenis ervan, maar daar kreeg ik niet echt een antwoord op en dus benoemde ik het als een ’teleporteer portaal’. Acht ogen keken mij glazig aan want dat woord kenden zij helemaal niet, laat staan het beeld dat zij zich daarbij moesten vormen.
Door het uit te leggen en voor zover mogelijk, zichtbaar te maken, veranderden de blik in hun ogen. Van glazig en vol onbegrip naar sprankelend en voor ik het wist hadden ze wel tien ideeën bedacht hoe ze zo’n portaal op school in konden zetten. Hoop dat zij vooral ook uitgedaagd worden om verder te mogen ‘dromen’ over misschien wel immersieve technologiën in het onderwijs!