Creawijz heeft een nieuwe workshop waarin kinderen meegenomen worden in de wereld van de hardware (computers, beeldschermen, tablets, rekenmachines etc.). Hiervoor was ik benieuwd of er ingrediënten te vinden waren op internet die de basis voor dit nieuwe recept kunnen zijn. Uiteraard genoeg te vinden, maar het viel mij ook op dat als het gaat om lessen over IT voor het onderwijs, het programmeren de volle aandacht krijgt.
Daar is natuurlijk niets mis mee, maar als je nou ook graag met je handjes werkt dan is het wel handig als je weet hoe die hardware-kant in elkaar zit. Daarnaast is er een enorme vraag naar technisch personeel en dus zoals de titel van deze blog ‘zonder hardware geen software’.
Waarom deze workshop
Inmiddels sta ik bij mijn vrienden bekend als ‘verzamelaar van oude meuk’. Dat is handig want zo krijg ik nog wel eens een afgedankte computer, een beeldscherm dat niet meer voldoet of een oude telefoon die op weg was naar de afvalberg. Zelf wordt ik altijd mega blij om dit soort apparaten te demonteren. Soms heb ik voor een eigen creatie iets nodig wat ik dan vind tussen deze ‘meuk’. Dit bracht mij op het idee om samen met kinderen uit het basisonderwijs apparaten te gaan demonteren. Waarom? Omdat de belangrijkste ingrediënten voor een leerrijke omgeving hier inzitten. Nieuwsgierigheid, ontdekken en onderzoeken. Leuke bijkomstigheid is dat ik kinderen help hun woordenschat te verrijken en dat we af en toe een rekensommetje maken. Daarnaast zie ik ook altijd weer hoeveel plezier de kinderen tijdens deze workshops hebben, lekker samenwerken, in een ‘flow’ komen en na afloop met een stralend gezicht de workshop verlaten. We doen kennis op, leren over de wereld achter het proces en maken na afloop wat leuks van de onderdelen die we gedemonteerd hebben.
Wat gaan we dan doen?
We starten de workshop met een stukje kennis. Ik neem ze mee in de wereld van het apparaat dat we gaan demonteren en leg uit waarom iets nodig is en wat het doet. We gaan in gesprek over het proces waarin dit apparaat een rol speelt en sluiten dit stuk af met een vragenrondje.
Daarna gaan we lekker aan de slag. De kinderen gaan in groepjes van twee een apparaat of een onderdeel van een apparaat demonteren. Altijd weer een feestje als iemand bedacht heeft dat hij toch echt wel wil weten wat er nou allemaal in zit, maar dat het toch een hele klus is om dat netjes uit elkaar te halen. Prachtig om te zien waar dan het doorzettingsvermogen vandaan komt.
Als alle onderdelen in hoopjes op de tafel liggen nemen we heel even pauze. Voeren wat gesprekjes, drinken wat en trakteren onszelf op een koekje voor al dat harde werken.
In het volgende deel krijgt iedereen een blokje hout. Van dat blokje hout en de onderdelen maken we een ‘Blok botje’. Een robotje van een blokje hout. Hierin kunnen ze hun fantasie de vrije loop laten en worden ze lekker uitgedaagd om het creatieve denken aan te zetten. Daarnaast werken ze met gereedschappen zoals een boormachine, een schroefmachine en inmiddels ook een soldeerbout. Ook de zaag en de hamer komen soms aan bod. Het is fantastisch om te zien hoe gretig sommige kinderen zijn als het gaat om hiermee te mogen werken.
We sluiten de workshop ook af
Net zoals in de les sluit ik de workshop altijd even af met een vragenrondje, een rondje langs alle gemaakte kunstwerkjes en natuurlijk ruimen we samen de spullen weer op!
Welke kerndoelen komen aan bod
ORIËNTATIE OP JEZELF EN DE WERELD
Kerndoel 42
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Kerndoel 44
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
KUNSTZINNIGE VORMING
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
De componenten binnen WETENSCHAP & TECHNIEK die aan bod komen zijn samengevat in onderstaande afbeelding. Meer hierover lees je op de site van het SLO.